Jeg lancerer nyt foredrag om graphic novels for udskolingen: “Vand til blod” samt “Zenobia”

Hidtil har jeg holdt foredrag for indskoling og mellemtrin. Nu lancerer jeg et nyt foredrag for udskolingen, hvor temaet er mine graphic novels: “Vand til blod” samt “Zenobia”. Læs mere nedenfor eller download min fordragsbrochure: foredrag-infotekst


Foredrag 6 – 9. klassetrin

Hvad hvis dit liv var en tegneserie?

Fortæl med billeder, væk følelser og skab debat!

Med udgangpunkt i de to graphic novels “Vand til blod” samt “Zenobia” lærer du om processen bag fortællinger, der er lige dele tekst og billede. Fra den spæde idé til den færdige bog.  Undervejs kommer vi ind på emner som: Den nødvendige, stærke ide. Levende karakterer. De filmiske muligheder i tegneseriemediet. At overdrive, forvrænge og spejle for at skabe følelser hos læseren.

Mit foredrag til 6. – 9. klasstrin forløber således:

1. Baggrunden for “Vand til blod”. Hvordan et huskevers fra gamle dage blev til en tegneseriefortælling.

2. Tematik: skal vi tage guds ord bogstaveligt.

3. At skrive et tegneseriemanus.

4. Inspirationskilder: film, colorgrading i film, fotos med infrarød film, La Jetee.

6. Hvordan skaber man følelser med stærke karakterer og visuelle virkemidler.

7. Baggrunden for “Zenobia”. Flygtningekrisen og medierne.

8. Historiske symboler, hvem ejer “Zenobia”.

9. En god slutning?

10. Debat: individets ansvar set i forhold til flytningekrisen: Konfutse, Kristus eller Kant?

zenobia-forsidevandtilblod

Skriv et svar

